NIDA LAUNDRY ENTERPRISE
1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF
NIDA Laudry Enterprise bakal di wujudkan disalah satu premis yang
dianggarkan siap pada tahun 2007. Perniagaan yang berstatus milik tunggal milik
bumiputra. Adalah menjadi hasrat perniaga untuk turut serta di dalam
perkembangan ekonomi kaum bumiputra menyumbang kepada ekonomi negara. Aktiviti
perniagaan ini adalah menyediakan perkhidmatan dobi cucian kering dan cucian
basah, mengososk dan melipat pakaian. Pemilik sedang menyertai Skim Latihan
Galakan Perniagaan Kakitangan Kerajaan 2006 anjuran Kementerian Pembangunan
Usahawan dan Koperasi (MECD) dan MARA bagi tujuan meningkatan kemahiran
mengurus dalam perniagaan. Melalui skim ini, pemilik telah dapat menimba banyak
pengalaman dan pengetahuan yang amat berguna tentang selok belok perniagaan
dari segi pengurusan kewangan dan juga pengurusan alat atau mesin yang telibat
dalam perniagaan dobi. Perniagaan yang akan dimulakan ini memerlukan pembiayaan
daripada pihak MARA sebanyak RM30.000 dan juga modal sendiri sebanyak RM13,000.
Melalui pembiayaan ini, pemilik dapat memulakan perniagaan dengan membeli aset
tetap dan juga keperluan lain untuk menjalankan perniagan. NIDA LAUNDERY
bercadang untuk membuka cawangan dalam jangka masa lima tahun akan datang dan
khidmat basuhan kering menjadi perniagaan utama, sekiranya bertambah maju dan
mendapat sambutan yang memuaskan.
2.0 LATAR BELAKANG PERNIAGAAN
Nama Perniagaan : NIDA
LAUNDRY ENTERPRISE
Alamat Berdaftar : Bandar Nusa Idaman, Johor Bahru,
Johor.
Alamat Operasi : -sama-
No. Daftar Perniagaan : Dalam proses
Tarikh Pendaftaran : Dalam
proses
Tarikh Mula berniaga : 2013
(Jangkaan akan bermula)
Aktiviti Perniagaan : Milikan
Tunggal
Modal Awal :
RM 13,000
Pemilik :
No. K/P :
3.0 LATAR BELAKANG PEMILIK
Nama
:
Jawatan
:
Alamat tetap :
.
Alamat surat menyurat :
No. Telefon
:
No. Kad Pengenalan :
Tarikh Lahir
:
Bangsa / Agama : Melayu/Islam
Pengalaman Kerja : PEMBANTU
MAKMAL Jabatan Kimia, Johor.
Kursus dihadiri:
4.0 SKOP PERNIAGAAN
4.1 Aktiviti Perniagaan
·
Cucian Kering
·
Cucian basah
·
Cuci karpet
4.2 Potensi Perniagaan
Berdasarkan kepada
permerhatian pemilik, perniagaan ini mempunyai potensi yang cukup besar untuk
berkembang disekitar 5% pada tahun pertama dan akan meningkat pada tahun
berturutnya antara 10% hingga 20% setahun. Melalui usaha yang yang berterusan
khidmat yang ditawarkan sentiasa dipastikan berada pada tahap kualiti yang
tinggi. Lokasi kedai yang terletak ditepi jalan merupakan kawasan yang
strategik dan memberi kelebihan kepada premis kerana pelanggan dapat mengunjungi
dengan mudah.
4.3 Nusa Jaya yang temasuk dalam pelan RMK 9 yang akan terlibat sama dalam
projek menjadikan Johor Bahru sebagai Bandar Metropolitan. Dengan ini Nusa
Idaman juga akan menerima tempiasnya pada amnya dan NIDA laundry khasnya.
5.0 RANCANGAN PENGURUSAN
5.1 Struktur Organisasi
Secara
keseluruhannya struktur organisasi adalah seperti berikut: -
5.2 Fungsi dan Tanggungjawab
NIDA LAUNDRY telah
menyusun fungsi dan tanggungjawab berikut bagi melicinkan lagi pengurusan perniagaannya:
-
5.2.1.1
Pengurus Operasi / Pemilik
Pengurus operasi bertanggungjawab
di dalam segala aspek pengurusan perniagaan dan
di samping itu juga bertindak melaraskan pengurusan dan operasi perniagaan. Pengurus operasi pula bertugas memastikan
pekerja-pekerja berkerja mengikut fail meja
yang telah ditetapkan atau SOP.
5.2.1.2
Pengurus Pemasaran/Kualiti
Pengurus pemasaran
peranan utamanya ialah meningkatkan perniagaan dengan mencari pemasaran yang baru seperti di hotel-hotel, tender kerajaan
dan di institiut pengajian
tinggi. Kualiti produk yang dijalankan hendaklah sentiasa memenuhi selera pelanggan.
5.2.1.3
Pengurus Kewangan dan Pentadbiran
Aspek pentadbiran dan kewangan
menjadi urusan utama yang mana melibatkan pembelian
bekalan dan kawalan stok operasi. Menyediakan bajet dan mengenalpasti sumber-sumber
kewangan serta mengawal kewangan perniagaan. Menjaga
kehadiran pekerja dan serta
mentadbirnya dari segi operasi pendobian dan menjaga
kebajikan pekerja dan keselamatan kedai.
5.2.1.4
Bidang Tugas Pekerja
Bertanggungjawab memastikan
kebersihan dan keselamatan kedai dengan menjalankan tugas secara bijaksana, cekap dan berdaya kreatif yang
tinggi agar kualiti ditahap
yang memuaskan supaya perniagaan ini akan
berkembang maju.
5.3 Gaji dan Ganjaran
seperti Jadual 1 di
bawah.
5.4 Belanja Pengurusan
Bagi
pengurusan,perniagaan ini menganggarkan perbelanjaan dalam sebulan mengikut
pelan peningkatan kapasiti perniagaannya adalah seperti Jadual 2 di bawah.
5.5 Strategi Pengurusan
Operasi perniagaan
dan juga kakitangan amat mustahak di dalam usaha memajukan perniagaan. Oleh itu
perniaga telah mengatur beberapa strategi pengurusan seperti: -
5.5.1
Memberi bimbingan kepada pekerja supaya dapat mengwujudkan
pekerja yang bertanggungjawab
dan berdedikasi.
5.5.2
Ada hubungan yang baik diantara majikan dan pekerja dan
semangat kerjasama untuk faedah bersama untuk menghasilkan kerja yang lebih
efisyen dan berdaya maju.
5.5.3
Memberi bonus berbentuk wang kepada pekerja setiap tahun
jika mendapat keuntungan.
5.5.4
Menjaga kebajikan pekerja, seperti sakit, kematian dan masalah
keluarga.
6.0 RANCANGAN TEKNIKAL
/PERKHIDMATAN
6.1 Lokasi Premis
Bangunan : Rumah kedai 2 tingkat
Luas lantai : 22
X 75
Buatan : Konkrit
Taraf Bangunan : Perniagaan
Hak Milik : Bebas
Nama Pemilik : Badarudin
bin A.Wahab
Kos sewa : RM
2,000.00
Kedudukan tapak : Lot
138187 ,Nusa Idaman, Nusa Jaya, Johor Bahru.
6.2 Kemudahan Asas Premis
Premis ini terletak
di kawasan perumahan. Pada kebiasaannya, setiap premis yang terletak di taman
perumahan, kemudahan-kemudahan asas seperti telefon, air dan elektrik akan
disediakan.
6.3 Mesin dan Peralatan yang Diperlukan
Aset tetap dan
peralatan yang diperlukan melalui pembiayaan ini adalah seperti jadual di
bawah.
6.4 Kelengkapan Yang Diperlukan
Melalui pembiyaan
kewangan yang dipohon peniaga memerlukan kelengkapan premis seperti di bawah:-
6.5 Senarai Pembekal
6.6 Carta Aliran Proses Kerja
6.7 Anggaran Pendapatan Bulanan
Anggaran yang
disediakan di bawah adalah meliputi semua perkhidmatan yang diperolehi melalui
proses perkhidmatan cucian seperti berikut:-
6.8 Cucian biasa
6.9 Strategi Perkhidmatan
Di antara strategi
perkhimatan yang telah diatur oleh NIDA LAUNDY adalah saperti berikut:
6.9.1
Perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan menangani segala
masalah dan rungutan pelanggan sebagai panduan untuk meningkatan lagi
pengetahuan dan kepakaran dalam bidang ini.
6.9.2
Menerima kerja mengikut keupayaan dan kapasiti yang mampu
disiapkan sahaja untuk menjaga kualiti dan memastikan pelanggan menerima
penghantaran pakaian mengikut jadual yang di tetapkan serta dengan harga yang berpatutan
7.0 PEMASARAN
7.1 Senarai harga bagi perkhidmatan
7.1.1
Perkhidmatan Cucian Biasa
7.2 Kumpulan sasaran
7.2.1
Penduduk setempat
7.2.2
Pekerja kilang
7.3 Pasaran
7.3.1
Meliputi taman perumahan :
·
Nusa Idaman
·
Taman Bukit Indah
7.3.2
Kilang di sekitar Nusa Jaya.
7.3.3
Hospital swasta di sekitar Nusa Jaya
7.3.4
“Walk in“ pelanggan yang menyewa apartment hotel dan
chalet
7.4 Saiz Pasaran
Nusa Idaman dan
Taman Bukit Indah terdapat melebihi 4,000 unit rumah. 70% daripada jumlah rumah
kediaman, adalah merupakan rumah kos sederhana keatas. Jika dikira hitung
panjang sebuah rumah 5 orang jadi penduduknya lebih kurang 20,000. Jika 2000
(10%) orang menggunakan khidmat dobi pada permulaan saiz pasaran dapat dijangkakan
seperti
berikut: -
7.5 Pesaing
Tiada pesaing pada
masa sekarang dan pesaing paling hampir di Taman Perling dan Gelang Patah yang
jauhnya lebih kurang 5 km.
7.6 Syer Pasaran
Daripada saiz
pasaran berjumlah RM 1,200,000 setahun,
syer pasaran
dianggarkan seperti berikut:-
7.7 Strategi Pemasaran
7.7.1
Promosi
Di antara strategi
promosi yang dilakukan oleh
NIDA Laundry bagi
menawarkan dan memperkenalkan
khidmatnya ialah: -
·
Memberikan khidmat yang lebih cekap ,pantas dan tepat.
·
Memberikan profil perniagaan kepada semua pelanggan.
·
Mengedarkan pamplet dan broser.
·
Mengekalkan hubungan peribadi yang baik dengan pelanggan.
7.7.2
Lokasi
Lokasinya yang
terletak di tepi jalan besar merupakan lokasi yang strategik bagi pelanggan
untuk singgah serta menghantar dan mengambil pakaian. Antara laluan yang utama
bagi penduduk-penduduk di taman berhampiran untuk menuju ke Johor Bahru.
7.7.3
Harga
Penetapan harga
yang ditawarkan mengikut kadar pasaran biasa yang ditetapkan pesaing-pesaing
yang lain NIDA LAUNDRY ENTERPRISE
8.0 ASPEK KEWANGAN
8.1 Kos Pelaburan Projek
8.2 Anggaran Aliran Tunai Dan Penyata Kewangan.
Oleh kerana premis
ini merupakan sebuah perniagaan yang baru, maka anggaran penyata kewangan yang
dibentangkan ini mengambil kira perkara-perkara yang berikut: -
8.2.1
Pembiayaan diperoleh dahulu sebelum kapasiti dapat ditingkatkan.
8.2.2
Anggaran Aliran Tunai dan Prestasi Kewangan disedikan
selama 3 tahun selepas pembiayaan.
8.2.3
Belian daripada pembekal dibuat secara tunai atau
bayarantertundakurang 1 bulan
8.2.4
Penyediaan Anggaran Penyataan Pendapatan mengambil kira
susut nilai aset melalui kaedah
garis lurus mengikut peratus susut nilai seperti berikut:-
·
Kelengkapan Pejabat – 10%
·
Aset Tetap – 20 %
·
Ubahsuai – 10% (MPP) yang berjaya di negara ini.
0 comments:
Post a Comment